Maarif Platformu’ndan sınav baskısına ve merkezi eğitim sistemine karşı yeni vizyon

“`html

Maarif Platformu

‘nun Enderun Özgün Eğitimciler Derneği ve İnsan Vakfı Bursa Şubesi iş birliğiyle düzenlenen “Yeni Bir Ölçme Değerlendirme Vizyonu Çalıştayı” başarılı bir şekilde tamamlandı.

17-18 Mayıs tarihlerinde Bursa’da gerçekleştirilen çalıştayda, Türkiye’nin eğitim sisteminde yaşanan yoğun sınav baskısı detaylı bir şekilde ele alındı.

Katılımcılar, sınavların “zorlayıcı ve bunaltıcı” etkilerinden kurtulmanın yollarını bulmaya çalıştı.

Çalıştay Görseli

Paydaşlar, mevcut eğitim sistemini inceledi

Çalıştaya katılan eğitimciler, akademisyenler, iş dünyası temsilcileri ve sivil toplum kuruluşları, mevcut eğitim sistemini derinlemesine değerlendirdi ve geleceğe dair köklü çözüm önerileri geliştirdi.

Programa Bursa Milli Eğitim Müdürü ve İstanbul Milli Eğitim Müdürü yardımcısı da katıldı.

Maarif Platformu Başkanı ve Çalıştay Bilim Kurulu Başkanı Prof. Dr. Osman Çakmak, çalıştayın sonuçları hakkında açıklamalarda bulundu.

Prof. Dr. Osman Çakmak
Merkeziyetçi ve katı müfredatının üzerindeki sınav baskısı ve eğitimdeki yapısal sorunların çözülebilmesi için değişim şarttır, diyen Çakmak, çalıştay sonuçlarını paylaştı:

“Merkeziyetçi yapıdan kurtulma zamanı”

“Çalıştayın en önemli çıktısı, merkeziyetçi ve katı müfredat anlayışından kurtulmadıkça sınav odaklı sistemin ve eğitimdeki sorunların çözülemeyeceğidir. Eğitimin gerçek anlamda iyileşmesi için yetkilerin yerel düzeyde paylaşılması, müfredatta esneklik sağlanması ve tüm paydaşların sürece dahil edilmesi kritik bir öneme sahiptir.

Eğitim Gelişimi
Türk eğitim sistemindeki merkeziyetçi yapının neden olduğu üç ana sorunun altını çizdik:

• Sınav Odaklı Yapı:

Tek tip müfredat ve üstten verilen kararlar, başarıyı ölçmek için standart ve merkezi sınavları zorunlu hale getiriyor. Bu durum, öğrencilere eşit ve etkili bir ölçüm imkanı sunmamakta ve öğrenme süreçlerini olumsuz etkilemektedir.

• Hantal Yapı:

Bürokratik süreçlerin merkezi sistemde toplanması, hızlı çözümler üretmeyi zorlaştırıyor, eğitim sistemində genel bir yavaşlama ve duraklama yaratıyor.

• Standart Müfredat:

Merkeziyetçi yapı, tek tip ve baskıcı müfredatın uygulanmasına neden oluyor; bu durum öğretmenlerin, öğrencilerin ve velilerin beklentilerini görmezden gelerek eğitimde esnekliği azaltıyor.

Eğitim Sorunları

“Başarı anlayışını yeniden gözden geçirmeliyiz”

Çalıştayda, eğitimin nihai hedefinin hem dünya hem de ahiret mutluluğu olduğuna vurgu yapıldı. Ayrıca, eğitim sisteminin mevcut haliyle öğrenci performansını sadece sınav sonuçlarına dayandırmasının sakıncalı olduğuna dikkat çekildi. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli (TYMM) çerçevesinde eğitimin sosyal ve duygusal boyutları da önem taşımaktadır.

Batılı eğitim modellerinin Türkiye’nin toplumsal dinamikleriyle örtüşmediği, bu nedenle uygulanmasının özgün başarılar getirmediği ve ülkenin eğitim alanında istismar edildiği ifade edildi. Eğitimde bireyin manevi ve ahlaki gelişimini de göz önünde bulunduran bir yaklaşım benimsemenin gerekliliği belirtilmiştir.

Eğitim sistemi, yalnızca sınav sonuçlarına bağlı kalmamalı; çünkü bu durum, eğitim kurumlarının itibarını zedelemekte ve adaletsizlik algısını güçlendirmektedir. Sınav odaklı olan eğitim anlayışının, öğrencilerin becerilerini ve ilgilerini göz ardı etmesi, onları yeterli donanım olmadan üniversiteye yönlendirmesi önemli bir sorundur.

Yeni Eğitim Yaklaşımları

“Yeni bir ölçme ve değerlendirme sistemi şart”

Çalıştayda, mevcut sınav sisteminin gençleri meslek öğrenme konusunda yönlendirmekten çok sınavlara ve diplomalara odaklanmasına dikkat çekildi. Okulların birer sınav hazırlık merkezi haline gelmesi, öğrencilerin yaratıcı düşünme becerilerini kısıtlamaktadır.

Yeni bir ölçme ve değerlendirme sisteminin hayata geçirilmesi gerektiği, bu sistemin yerel ihtiyaçlara duyarlı ve bireylerin becerilerini ölçen bir yapı içinde olması gerektiği vurgulandı. Çalıştayda, mesleki eğitime ağırlık verilmesi ve yeni öğrenme süreçlerine uygun sistemlerin geliştirilmesi gerektiği yönünde fikir birliğine varıldı.

“Müfredat ve merkezi sınavlar arasında uyum sağlanmalı”

Çalıştayda, yeni müfredatın mevcut merkezi sınav sistemi ile nasıl bir uyum içinde olacağı konusundaki belirsizlikler ortaya kondu. Yeni müfredatın hedefleri ve uygulama yöntemleri hakkında net bir çerçevenin sağlanması gerektiği ifade edildi.

Yetenek temelli eğitim modeline geçiş önerisi

Çalıştayda, tarihi medeniyetler olan Selçuklu ve Osmanlı dönemlerindeki gibi yeteneklere dayalı bir eğitim modeline geçilmesi gerektiği dile getirildi. Bu model ile mevcut merkeziyetçi ve sınav odaklı sistemin dışına çıkılabileceği ifade edildi.

Eğitim başarılarının sırrı üzerine

Dünya örneklerinde eğitim başarılarının temelinde uzun süreli zorunlu eğitim anlayışından vazgeçilmesi yatmaktadır. Bu ülkelerde, bireysel yetenekler erken yaşta keşfedilmekte ve öğrenciler, ilgi ve yönelimlerine göre farklı eğitim programlarına yönlendirilmektedir.

“Bireyselliği tehdit eden kalıplara son verilmeli!”

Öğrencileri tek tip sınavlarla değerlendirmek, eğitimin değerini düşüren ve bireysel potansiyeli sınırlayan bir yaklaşım olarak öne çıkmaktadır. Eğitim sisteminin, öğrenci çeşitliliğine ve bireysel farklılıklara saygı gösteren esnek bir yapıda olması gerektiği vurgulandı.

Yapay zekâ ile eğitim sürecini güçlendirme

Özellikle yapay zekanın, öğrenci tanıma ve değerlendirme süreçlerinde aktif bir biçimde kullanılması gerektiğine inanılmaktadır. Bu sayede öğrencilerin bireysel öğrenme stilleri ve yetenekleri daha iyi anlaşılabilir.

Çalıştayda, detaylı bir müfredat yerine, esnek olan ve okulların özgün ihtiyaçlarına göre uygulanabilir bir müfredatın önemine dikkat çekildi. Valilikler ve eğitim kurumlarına, yerel ihtiyaçlara uygun müfredat geliştirme yetkisi verilmesi gerektiği vurgulandı.

Katılımcılar, önerilen modelin bazı riskler taşıdığına dair endişelerini ifade etse de, bireylere güvenilmesi ve yetki devri ile eğitimde daha etkin bir sistem yaratmanın mümkün olduğu ifade edildi. Bu esnek yaklaşımın toplumsal ihtiyaçlara yanıt verecek şekilde geliştirilmesi gerektiğine vurgu yapıldı.

Eğitim dünyasında bu kapsamlı tahlil ve önerilerin, gelecekteki eğitim politikalarına yön vermesi bekleniyor. Bu çalıştayın ortaya koyduğu sonuçların, Türk eğitim sisteminin geleceğinde olumlu izler bırakacağına inanıyoruz.

“`

Related Posts

Resmi Gazete kararları 20 Haziran 2025 | Bugünkü Resmi Gazete atamaları ve kararları neler? HSK kararı yayınlandı!

Bugünkü Resmi Gazete kararları 20 Haziran 2025 belli oldu. Cumhurbaşkanlığı atama kararları, yönetmelikler, tebliğler ve AYM kararlarının yer aldığı Resmi Gazete’nin bugünkü sayısında, Yargıtay ve Danıştay üyeliklerine seçim hakkında Hakimler ve Savcılar Kurulu (HSK) Kararı yer aldı. Buna göre HSK eski üyeleri Mehmet Akif Ekinci, İbrahim Kolcu ve Dr. Ömer Faruk Yıldırım Yargıtay Üyeliğine HSK eski üyesi Halil Koç ise Danıştay Üyeliğine seçildi. Ayrıca akademik personel alımı ve kamu memur alımı ilanları da Resmi Gazete’de yer aldı. Peki, bugünkü Resmi Gazete atamaları ve kararları neler? İşte, 20 Haziran Resmi Gazete kararları ve ayrıntılar.

SAĞLIK RAPORU ÖDEMESİ VE ÜCRETLERİ 2025: Sağlık raporu ücretli mi oldu? Sağlık raporu ücretleri ve ücret ödeme ekranı

Sağlık raporu düzenlemesine göre Aile hekimliği birimlerinde düzenlenen aşağıdaki özel amaçlı raporların sürecinin tamamlanması ve kullanılabilmesi için ödeme yapılması gerekecek. Aile hekimliği birimlerinde yapılan rapora esas muayene işlemleri ise ücretsiz olacak. Sağlık Bakanlığı tarafından yayımlanan “Ek-2 Sağlık Hizmetleri Fiyat Tarifesi”ne göre, çeşitli sağlık raporları için yeni ücretler belirlendi. Peki, Sağlık raporu ücretli mi oldu? İşte, sağlık raporu ücretleri ve ücret ödeme ekranı

Son dakika hava durumu tahminleri il il 13 Haziran 2025 | Yarınki hava durumu nasıl olacak? Yağmur yağacak mı? Meteoroloji’den sağanak yağış ve toz taşınımı uyarısı!

Meteoroloji hava durumu tahminleri il il yayınlandı. İstanbul başta olmak üzere sıcaklıklar ülke genelinde artarken, cuma günü için bazı illere sağanak uyarısı geldi. Meteoroloji Genel Müdürlüğü’nün son hava durumu değerlendirmelerine göre Kastamonu, Çorum, Yozgat, Konya çevreleri ile Kahramanmaraş’ta yarın sağanak yağış görülecek. Doğu Anadolu’nun güneydoğusu ile Güneydoğu Anadolu’nun doğusunda toz taşınımı bekleniyor. Sıcaklıkların ise hafta sonunda iç ve batı kesimlerde azalacağı ve mevsim normalleri civarına düşeceği tahmin ediliyor. Peki, yarın yağmur var mı? İstanbul ve diğer illerde yarın hava durumu nasıl olacak? İşte, il il 13 Haziran 2025 Cuma hava durumu raporu.

ABD altın kart vizesi nedir? Altın kart nasıl alınır, şartları neler? Trump açıkladı: Başvurular açıldı!

Altın kart vizesi hakkında bilgiler, ABD Başkanı Donal Trump’ın açıklamaları sonrası merak konusu oldu. Trump, geçtiğimiz aylarda yeni bir program başlatılacağını ve ülkede istihdam yaratacak yabancı yatırımcılara oturma izni ve vatandaşlığa giden yolu açacak “altın kart” vereceklerini açıklamıştı. ABD Başkanı Trump son yaptığı açıklamada başvuruların açıldığını paylaştı. Peki ABD altın kart vizesi nedir? Altın kart nasıl alınır, şartları neler? İşte ayrıntılar…

BOLU KURBAN BAYRAMI NAMAZI VAKTİ 2025 || Bolu bayram namazı saat kaçta kılınacak? Diyanet Bolu Kurban Bayramı namaz saati

2025 Kurban Bayramı için Bolu bayram namazı vakti Diyanet İşleri Başkanlığı tarafından duyuruldu. Bolu Kurban Bayramı namazı saat kaçta kılınacak? sorusu da bu nedenle sorgulanıyor. Yılın ikinci büyük bayramı olan Kurban Bayramı 6 Haziran 2025 Cuma günü idrak edilecek. İslam aleminin manevi coşkuyla beklediği Kurban Bayramı’nda, Bolu’daki Müslümanlar camilerde bir araya gelerek bayram namazını eda edecek. Diyanet’in il il paylaştığı namaz vakitleri, bayram sabahı cemaatle buluşmak isteyenler için büyük önem taşıyor. Peki, 2025 Bolu bayram namazı saat kaçta? İşte Diyanet Bolu Kurban Bayramı namazı vakti 2025!

SON DEPREMLER AFAD VE KANDİLLİ 4 HAZİRAN || Muğla ve Şırnak’ta peş peşe deprem! Az önce deprem mi oldu? En son nerede kaç büyüklüğünde oldu?

Son depremler AFAD ve Kandilli listesi 4 Haziran Pazar günü hissedilen sarsıntılarla birlikte en çok merak edilip araştırılanlar arasında ilk sırlarda yer alıyor. AFAD tarafından kaydedilen verilere göre saat 15.12’de ‘de Muğla Marmaris’te ve saat 16.04’te Muğla Ortaca’da 2.8 büyüklüğünde ve saat 20.18’de Şırnak’ta 4.8 büyüklüğünde deprem oldu. Yaşanan deprem sonrasında ise gözler “Son deprem nerede ne zaman kaç büyüklüğünde oldu?” sorusunun cevabına çevrildi. Peki, son deprem nerede ne zaman kaç büyüklüğünde oldu? İşte merak edilip araştırılan sorunun cevabı…Yaşanan deprem sonrasında ise gözler “Son deprem nerede ne zaman kaç büyüklüğünde oldu?” sorusunun cevabına çevrildi. Peki, son deprem nerede ne zaman kaç büyüklüğünde oldu? İşte merak edilip araştırılan sorunun cevabı…

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir