Maarif Platformu’ndan sınav baskısına ve merkezi eğitim sistemine karşı yeni vizyon

“`html

Maarif Platformu

‘nun Enderun Özgün Eğitimciler Derneği ve İnsan Vakfı Bursa Şubesi iş birliğiyle düzenlenen “Yeni Bir Ölçme Değerlendirme Vizyonu Çalıştayı” başarılı bir şekilde tamamlandı.

17-18 Mayıs tarihlerinde Bursa’da gerçekleştirilen çalıştayda, Türkiye’nin eğitim sisteminde yaşanan yoğun sınav baskısı detaylı bir şekilde ele alındı.

Katılımcılar, sınavların “zorlayıcı ve bunaltıcı” etkilerinden kurtulmanın yollarını bulmaya çalıştı.

Çalıştay Görseli

Paydaşlar, mevcut eğitim sistemini inceledi

Çalıştaya katılan eğitimciler, akademisyenler, iş dünyası temsilcileri ve sivil toplum kuruluşları, mevcut eğitim sistemini derinlemesine değerlendirdi ve geleceğe dair köklü çözüm önerileri geliştirdi.

Programa Bursa Milli Eğitim Müdürü ve İstanbul Milli Eğitim Müdürü yardımcısı da katıldı.

Maarif Platformu Başkanı ve Çalıştay Bilim Kurulu Başkanı Prof. Dr. Osman Çakmak, çalıştayın sonuçları hakkında açıklamalarda bulundu.

Prof. Dr. Osman Çakmak

Merkeziyetçi ve katı müfredatının üzerindeki sınav baskısı ve eğitimdeki yapısal sorunların çözülebilmesi için değişim şarttır, diyen Çakmak, çalıştay sonuçlarını paylaştı:

“Merkeziyetçi yapıdan kurtulma zamanı”

“Çalıştayın en önemli çıktısı, merkeziyetçi ve katı müfredat anlayışından kurtulmadıkça sınav odaklı sistemin ve eğitimdeki sorunların çözülemeyeceğidir. Eğitimin gerçek anlamda iyileşmesi için yetkilerin yerel düzeyde paylaşılması, müfredatta esneklik sağlanması ve tüm paydaşların sürece dahil edilmesi kritik bir öneme sahiptir.

Eğitim Gelişimi

Türk eğitim sistemindeki merkeziyetçi yapının neden olduğu üç ana sorunun altını çizdik:

• Sınav Odaklı Yapı:

Tek tip müfredat ve üstten verilen kararlar, başarıyı ölçmek için standart ve merkezi sınavları zorunlu hale getiriyor. Bu durum, öğrencilere eşit ve etkili bir ölçüm imkanı sunmamakta ve öğrenme süreçlerini olumsuz etkilemektedir.

• Hantal Yapı:

Bürokratik süreçlerin merkezi sistemde toplanması, hızlı çözümler üretmeyi zorlaştırıyor, eğitim sistemində genel bir yavaşlama ve duraklama yaratıyor.

• Standart Müfredat:

Merkeziyetçi yapı, tek tip ve baskıcı müfredatın uygulanmasına neden oluyor; bu durum öğretmenlerin, öğrencilerin ve velilerin beklentilerini görmezden gelerek eğitimde esnekliği azaltıyor.

Eğitim Sorunları

“Başarı anlayışını yeniden gözden geçirmeliyiz”

Çalıştayda, eğitimin nihai hedefinin hem dünya hem de ahiret mutluluğu olduğuna vurgu yapıldı. Ayrıca, eğitim sisteminin mevcut haliyle öğrenci performansını sadece sınav sonuçlarına dayandırmasının sakıncalı olduğuna dikkat çekildi. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli (TYMM) çerçevesinde eğitimin sosyal ve duygusal boyutları da önem taşımaktadır.

Batılı eğitim modellerinin Türkiye’nin toplumsal dinamikleriyle örtüşmediği, bu nedenle uygulanmasının özgün başarılar getirmediği ve ülkenin eğitim alanında istismar edildiği ifade edildi. Eğitimde bireyin manevi ve ahlaki gelişimini de göz önünde bulunduran bir yaklaşım benimsemenin gerekliliği belirtilmiştir.

Eğitim sistemi, yalnızca sınav sonuçlarına bağlı kalmamalı; çünkü bu durum, eğitim kurumlarının itibarını zedelemekte ve adaletsizlik algısını güçlendirmektedir. Sınav odaklı olan eğitim anlayışının, öğrencilerin becerilerini ve ilgilerini göz ardı etmesi, onları yeterli donanım olmadan üniversiteye yönlendirmesi önemli bir sorundur.

Yeni Eğitim Yaklaşımları

“Yeni bir ölçme ve değerlendirme sistemi şart”

Çalıştayda, mevcut sınav sisteminin gençleri meslek öğrenme konusunda yönlendirmekten çok sınavlara ve diplomalara odaklanmasına dikkat çekildi. Okulların birer sınav hazırlık merkezi haline gelmesi, öğrencilerin yaratıcı düşünme becerilerini kısıtlamaktadır.

Yeni bir ölçme ve değerlendirme sisteminin hayata geçirilmesi gerektiği, bu sistemin yerel ihtiyaçlara duyarlı ve bireylerin becerilerini ölçen bir yapı içinde olması gerektiği vurgulandı. Çalıştayda, mesleki eğitime ağırlık verilmesi ve yeni öğrenme süreçlerine uygun sistemlerin geliştirilmesi gerektiği yönünde fikir birliğine varıldı.

“Müfredat ve merkezi sınavlar arasında uyum sağlanmalı”

Çalıştayda, yeni müfredatın mevcut merkezi sınav sistemi ile nasıl bir uyum içinde olacağı konusundaki belirsizlikler ortaya kondu. Yeni müfredatın hedefleri ve uygulama yöntemleri hakkında net bir çerçevenin sağlanması gerektiği ifade edildi.

Yetenek temelli eğitim modeline geçiş önerisi

Çalıştayda, tarihi medeniyetler olan Selçuklu ve Osmanlı dönemlerindeki gibi yeteneklere dayalı bir eğitim modeline geçilmesi gerektiği dile getirildi. Bu model ile mevcut merkeziyetçi ve sınav odaklı sistemin dışına çıkılabileceği ifade edildi.

Eğitim başarılarının sırrı üzerine

Dünya örneklerinde eğitim başarılarının temelinde uzun süreli zorunlu eğitim anlayışından vazgeçilmesi yatmaktadır. Bu ülkelerde, bireysel yetenekler erken yaşta keşfedilmekte ve öğrenciler, ilgi ve yönelimlerine göre farklı eğitim programlarına yönlendirilmektedir.

“Bireyselliği tehdit eden kalıplara son verilmeli!”

Öğrencileri tek tip sınavlarla değerlendirmek, eğitimin değerini düşüren ve bireysel potansiyeli sınırlayan bir yaklaşım olarak öne çıkmaktadır. Eğitim sisteminin, öğrenci çeşitliliğine ve bireysel farklılıklara saygı gösteren esnek bir yapıda olması gerektiği vurgulandı.

Yapay zekâ ile eğitim sürecini güçlendirme

Özellikle yapay zekanın, öğrenci tanıma ve değerlendirme süreçlerinde aktif bir biçimde kullanılması gerektiğine inanılmaktadır. Bu sayede öğrencilerin bireysel öğrenme stilleri ve yetenekleri daha iyi anlaşılabilir.

Çalıştayda, detaylı bir müfredat yerine, esnek olan ve okulların özgün ihtiyaçlarına göre uygulanabilir bir müfredatın önemine dikkat çekildi. Valilikler ve eğitim kurumlarına, yerel ihtiyaçlara uygun müfredat geliştirme yetkisi verilmesi gerektiği vurgulandı.

Katılımcılar, önerilen modelin bazı riskler taşıdığına dair endişelerini ifade etse de, bireylere güvenilmesi ve yetki devri ile eğitimde daha etkin bir sistem yaratmanın mümkün olduğu ifade edildi. Bu esnek yaklaşımın toplumsal ihtiyaçlara yanıt verecek şekilde geliştirilmesi gerektiğine vurgu yapıldı.

Eğitim dünyasında bu kapsamlı tahlil ve önerilerin, gelecekteki eğitim politikalarına yön vermesi bekleniyor. Bu çalıştayın ortaya koyduğu sonuçların, Türk eğitim sisteminin geleceğinde olumlu izler bırakacağına inanıyoruz.

“`

Related Posts

MSÜ TERCİH SONUÇLARI 2025 SON DAKİKA | 2025 MSÜ tercih sonuçları ne zaman açıklanacak, Milli Savunma Üniversitesi (MSÜ) Kara, Hava, Deniz Harp Okulu tercih sonuçları sorgulama ekranı!

Milli Savunma Üniversitesi (MSÜ) tercih sonuçları PERTEM sorgulama ekranı ile MSÜ yerleştirme sonuçları ilan edilecek. ÖSYM tarafından gerçekleşen sınavın sonuçlarına göre adaylar Kara, Hava, Deniz Harp Okulu MSÜ tercih işlemlerini 24 Mart-18 Nisan 2025 tarihleri arasında tamamladı. MSÜ yerleştirme sonuçlarını personeltemin.msb.gov.tr ekranı üzerinden görüntüleyebilecek. 2025 MSÜ yerleştirme sonuçlarına göre adaylar bir sonraki süreçte 2. seçim aşaması yani mülakat tarihlerini bekleyecekler. Gözler şimdi MSÜ tercih sonucu sorgulama ekranı PERTEM duyurusunda. Peki, MSÜ tercih sonuçları ne zaman açıklanacak, açıklandı mı? İşte, 2025 MSÜ Kara, Hava, Deniz Harp Okulu yerleştirme sonuçları tarihi hakkında bilgiler.

Özel okullara büyük zam; yıllık ücreti 2 milyon liraya yaklaşanlar var

Özel okullara büyük zam; yıllık ücreti 2 milyon liraya yaklaşanlar var

2025-TUS/1 tercih sonuçları ne zaman açıklanacak? 2025-TUS/1 tercih sonuçları nereden öğrenilir?

2025-TUS/1 tercih sürecinin sona ermesiyle birlikte, adaylar şimdi gözlerini Tıpta Uzmanlık Eğitimi Giriş Sınavı tercih sonuçlarının açıklanacağı tarihe çevirdi. Peki, 2025-TUS/1 tercih sonuçları ne zaman açıklanacak? 2025-TUS/1 tercih sonuçları nereden öğrenilir?

MEB YENİ DÖNEM EĞİTİM ÖĞRETİM TAKVİMİ 2025-2026 || Okullar ne zaman açılıyor 2025? Ara tatil ve sömestr hangi tarihlerde yapılacak?

Yeni dönemde okullar ne zaman açılacak sorusunun yanıtı, MEB çalışma takvimi ile netlik kazandı. 2025-2026 eğitim ve öğretim yılının başlamasına henüz uzun bir zaman var. Ancak yaz tatiliyle beraber 2025 yılı okulların açılış tarihi de öğrenci ve veliler tarafından merak konusu oldu. İkinci dönem 20 Haziran’da sonra erecek ve milyonlarca öğrenci karne heyecanı yaşayacak. Yaz tatilinin ardından da Eylül ayında yeni eğitim ve öğretim yılı ilk ders zili çalacak. Millî Eğitim Bakanı Yusuf Tekin imzasıyla yayımlanan 2025-2025 Eğitim ve Öğretim Yılı Çalışma Takvimi ile okulların açılış tarihi, ara tatiller, sömestr tatili ve kapanış tarihi belli oldu. Peki Okullar ne zaman açılıyor 2025? Ara tatil ve sömestr hangi tarihlerde yapılacak? İşte 2025 – 2026 MEB eğitim öğretim takvimi…

İzmir birçok sanat etkinliğine ev sahipliği yapacak: İşte bu haftanın etkinlikleri…

İzmir birçok sanat etkinliğine ev sahipliği yapacak: İşte bu haftanın etkinlikleri…

A101 22 MAYIS AKTÜEL AFİŞİ (ALDIN ALDIN AKTÜEL KATALOĞU) || A101 yeni broşürü ile neler geliyor, yeni haftada hangi ürünler var? A101’e çekme karavan, tiny house, tamir malzemeleri geliyor!

A101 afişi 22 Mayıs 2025 Aldın Aldın ürünleri yayınlandı. A101 bu hafta kataloğu ile Perşembe günü market raflarında satışa sunulacak ürünler belli oldu. A101 Aldın Aldın broşürü, 22 Mayıs Perşembe günü tiny house 475.000 TL, 4.00 çekme karavan ise 299.00 TL ile satışa sunuyor. Ayrıca A101 aktüel ürünler kataloğu ile akülü vidalama seti 949 TL, silikon tabancası 199 TL, stantlı su pompasu 329 TL, zamanlayıcı ayarlı mama kabı 799 TL, evcil hayvan elektrik süpürgesi ve tüy kurutma bakım seti 3.299 TL, takım çantası 346 TL fiyatı ile alışveriş severlerin beğenisine sunulacak. Peki A101 yeni broşürü ile neler geliyor, yeni haftada hangi ürünler var? A101 afişi 22 Mayıs 2025 aktüel kataloğu ve fiyat detayı…

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir